Masz firmę, a Twoje przychody ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych nie przekroczyły 1.200.000 EURO za ubiegły rok obrotowy. Czy wiesz, że w takiej sytuacji nie musisz prowadzić pełnej księgowości? Zamiast tego możesz prowadzić księgę przychodów i rozchodów, kartę podatkową lub korzystać z tak zwanego ryczałtu ewidencjonowanego; są to trzy różne formy prowadzenia księgowości uproszczonej.

Jaka jest różnica między księgowością pełną a księgowością uproszczoną?

Dla każdego przedsiębiorcy najistotniejszą różnicą między tymi dwoma rodzajami księgowości jest ich koszt. Pełna księgowość jest systemem szczegółowym, mocno rozbudowanym, a więc także wielce skomplikowanym. Jej prowadzenie jest mocno sformalizowane, oparte na wielu zawiłych przepisach, często nowelizowanych. Wszystko to sprawia, że system ten jest bardzo kosztowny i w sytuacji, gdy nie ma obowiązku jego prowadzenia, staje się niepotrzebnym obciążeniem finansowym dla małej firmy. W pewnych nielicznych przypadkach także mniejsze firmy zmuszone są do prowadzenia pełnej księgowości; ma to miejsce na przykład wtedy, gdy zachodzi potrzeba wydzielenia i zarządzania odrębnym majątkiem w celu zapewnienia właścicielom i kontrahentom nieskrępowanego nadzoru nad tymże. Uproszczona księgowość jest znacznie tańsza w prowadzeniu, co ma oczywiście swoje wymierne odzwierciedlenie w całości finansów firmy.

Jaką formę uproszczonej księgowości zastosować?

Rozróżniamy trzy podstawowe formy prowadzenia takiej księgowości:

  • Karta podatkowa. Ten sposób regulowania podatku od działalności gospodarczej polega na opłacaniu pewnej stałej kwoty pieniężnej niezależnej od dochodów firmy. Wysokość tego podatku jest uzależniona od liczby mieszkańców miejscowości, w której funkcjonuje przedsiębiorstwo oraz od rodzaju jego działalności. Na przykład w mieście do stu tysięcy mieszkańców, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą szewc będzie płacić około 500 zł miesięcznego podatku.
  • Ryczałt ewidencjonowany. Ten sposób polega na pobieraniu podatku zależnego od przychodu firmy, lecz bez odliczania kosztów uzyskania tego przychodu. Kwota takiego ryczałtu jest zazwyczaj niższa niż normalne stawki podatkowe, lecz trzeba go płacić nawet wtedy, gdy firma nie ma dochodu.
  • Księga przychodów i rozchodów. Ta forma uproszczonej księgowości pozwala płacić podatek tylko od różnicy obliczonej po odjęciu od przychodu kosztów jego uzyskania.

Jakiego rodzaju uproszczona księgowość zostanie zastosowana w konkretnej firmie, zależy od jej właściciela. Musi on zdecydować sam, jaką formę wybrać i co będzie dla niego najkorzystniejsze.

Uproszczona księgowość w naszej ofercie

Nasze biuro swoją pomocą w zakresie rachunkowości służy każdemu podmiotowi gospodarczemu, niezależnie od jego wielkości i zakresu działania. Jeśli więc uznałeś, że księgowość uproszczona jest najwłaściwszą formą rachunkowości w Twojej firmie, to z powodzeniem możesz jej prowadzenie nam powierzyć. Mamy w zakresie naszego działania ofertę skierowaną do przedsiębiorstw małych, także jednoosobowych i możemy poprowadzić zarówno księgę przychodów i rozchodów, jak i rejestr ryczałtu ewidencjonowanego. Możemy również podpowiedzieć Ci, jaka forma księgowości uproszczonej będzie w Twoim przypadku najkorzystniejsza.